Geriatrie; ouderenzorg en dan met name de dieetzorg voor kwetsbare ouderen

In de volgende gevallen is het wijs om als kwetsbare oudere/ mantelzorger of behandelaar

dieetbegeleiding in te zetten:

Indien er sprake is van één van onderstaande situaties met een hoge kans op een slechte voedingstoestand/ondervoeding*:

• COPD
  • Decubitus (doorligplekken) en/of wonden
  • Kauw- en/of slikproblemen
  • Maag-en darmproblematiek
  • Metabole ziekten (o.a. diabetes mellitus en osteoporose)
  • Na ziekenhuisopname of bij ernstige ziekten
  • Neurologische aandoeningen zoals ALS, MS, ziekte van Parkinson en dementie
  • Oncologie (kanker)
  • Voor en na een operatie
  • Of in combinatie met andere aandoeningen
  • Psychologische problemen, zoals angst, depressie, verdriet. Hierdoor neemt de zin in eten af. Een gevolg is het overslaan van maaltijden of kleinere porties nemen.
  • Sociale factoren, zoals eenzaamheid, geen mogelijkheid om eten te kopen of bereiden.

*Bij ondervoeding heeft iemand een tekort aan energie of voedingsstoffen. Dat leidt vervolgens tot een lager gewicht en het slechter functioneren van het lichaam. Ondervoeding wordt veroorzaakt door een te lage inname, een verminderde opname en/of een verhoogde behoefte aan energie en voedingsstoffen.

Iemand is ondervoed als hij minimaal voldoet aan de criteria van een van onderstaande kenmerken en oorzaken:

-Onbedoeld gewichtsverlies: 5% of meer onbedoeld gewichtsverlies in de afgelopen 6 maanden of 10% of meer onbedoeld gewichtsverlies in een periode van langer dan de afgelopen 6 maanden.

-Laag BMI* Ouderen (70+) hebben een laag gewicht bij een BMI van minder dan 22 kg/m2.

-Verminderde spiermassa

Daarnaast moet een of meer van deze oorzaken aanwezig zijn:

-Tekort aan voedingsstoffen: 1 week meer dan 50% minder gegeten hebben dan de energiebehoefte of meer dan 2 weken verminderde inname of opname, of een chronische maagdarmaandoening die inname of opname negatief beïnvloedt.

-Ziekte of inflammatie (ontsteking): acute ziekte of trauma of chronische aan ziekte gerelateerde inflammatie.

Neem gerust contact op voor aanvullende info of het maken van een afspraak.