Ontlastingsonderzoek

De darm; basis van onze gezondheid

Je gezondheid begint in je darmen. Het maagdarmkanaal en daarmee de spijsvertering heeft invloed op je algehele gezondheid, zoals je weerstand, hormoonsysteem, prestatievermogen en geestelijk welbevinden. Een goed functionerende darm is daarom essentieel voor een goede gezondheid. Onze darmen zijn hierbij het centrale punt en functioneren als een soort van doorgeefluik aan ons lichaam van voedingsstoffen. Wanneer de vertering niet goed verloopt, dan wordt dit proces verstoort.

De darm is onderdeel van ons afweermechanisme samen met de slijmvliezen elders in ons lichaam en ook de huid is onderdeel van onze lichaamsbarrières. Een deel van het immuunsysteem heeft als taak het lichaam te beschermen en ‘regelt’ de reactie van het lichaam op stoffen waarmee het lichaam in aanraking komt – via de huid of slijmvliezen. Deze afweermechanismen kunnen als het ware ‘lek’ raken door chronische stress (door ziekte, slechte voeding, medicatie, te weinig ontspanning, teveel zorgen, te weinig genietmomenten, afvalstoffen uit het milieu, te weinig beweging enz.). Het gevolg hiervan is dat er allerlei schadelijke stoffen naar de bloedbaan kunnen lekken en dit zorgt ervoor dat het immuunsysteem geactiveerd wordt. Vaak is er hierbij sprake van een laaggradige ontsteking. Dit staat aan de basis van bijna alle chronische klachten en ziekten.

Voor een goede barrièrefunctie van de darm is het noodzakelijk dat er voldoende nuttige bacteriën onze darm bevolken. Door chronische stress echter worden deze bedreigd en kunnen mogelijke ziekmakende bacteriën, schimmels en parasieten de darmgezondheid negatief beïnvloeden.

Zou jij graag inzicht willen in jouw darmgezondheid preventief dan wel bij ziekte? Door middel van een ontlastingsonderzoek wordt duidelijk hoe het gesteld is met jouw darmmicrobioom en kunnen we een plan op maat maken om de darmgezondheid en daarmee eventuele ontstekingsactiviteit te remmen!