Huidaandoeningen

Veel uiteenlopende huidaandoeningen hebben een ontstekingsreactie als gemeenschappelijk kenmerk. De meest bekende zijn acné en eczeem. De huid is het grootste orgaan van de mens en vormt samen met de slijmvliezen de belangrijkste barrière van het lichaam. De huid biedt bescherming tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Het vangt signalen op van de buitenwereld (de leefomgeving) en binnenwereld (het lichaam) en communiceert deze signalen op ingenieuze wijze aan andere delen van ons lichaam. De huid is een weerspiegeling van de totale gezondheid.

Ontstekingsreacties staan in verband met de conditie van ons immuunsysteem (in de volksmond ‘de weerstand’ genoemd) en begint in de darmen. Een deel van het immuunsysteem heeft als taak het lichaam te beschermen en ‘regelt’ de reactie van het lichaam op stoffen waarmee het lichaam in aanraking komt – via de huid of slijmvliezen. Een gezonde darm is essentieel voor een goedwerkend immuunsysteem en daar schort het vaak aan bij mensen met een huidaandoening. Wanneer de darm niet op orde is kunnen er bijv. anti-stoffen worden aangemaakt als verdedigingsmechanisme tegen bepaalde (voedings-) stoffen. Ook kunnen bacteriën, schimmels, gisten en parasieten de huid infecteren.

In de praktijk werk ik o.a. met ontlastingsonderzoek voor inzicht in de darmgezondheid en intolerantieonderzoek om mogelijke reacties op voeding te traceren.

Heeft u een huidaandoening en bent u benieuwd wat u er aan kunt doen? Neem dan contact met mij op.